السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة رئيس التحرير
بدور ابراهيم
عاجل
مصر

الرئيس السيسي يلتقط صورة تذكارية مع أمهات شهداء مثلث القيادة

الخميس 09/مارس/2023 - 01:29 م
الرئيس السيسى
الرئيس السيسى

حرص الرئيس عيد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، على التقاط صور تذكارية مع أهالي شهداء مثلث القيادة، وذلك على هامش فعاليات الندوة التثقيفية الـ37 للقوات المسلحة، التي تقام اليوم الخميس، في مركز المنارة للمؤتمرات الدولية.

وطلب الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية أن يلتقط صورة مع أهالي شهداء مثلث القيادة قائلًا لأهالي الشهداء: "تسمحولي اتصور معاكم؟".

وتحدث العرض الفني عن بطولات وتضحيات، الشهيد البطل مصطفي حجاجي، مساعد الدفعة 103 حربية، والشهيد البطل محمد علي العزب، مساعد الدفعة 104 حربية، والشهيد البطل عماد الدين أبو رجيلة، حامل العلم.

ورحب الرئيس عبد الفتاح السيسي، بأمهات شهداء مثلث القيادة، قائلًا: شرفتونا، أنا عاوز أقولكم حاجة، يمكن من كام سنة كانت الدنيا لسه مش باينة وكل الناس خايفة، ونصحى على عمل كبير ودماء أبنائنا تنزف وأرواح تروح لربنا، دلوقتي تمن ده احنا مش هنقدر نعوضكم عليه، اللي هيعوضكم عليه ربنا، هيعوض أسر الشهداء والأم بالذات.

أحد الأمهات: فخر أن ليا شهيدين المهم أن بلدنا فيها استقرار

وقالت أحد الأمهات، خلال فعاليات الندوة التثقيفية الـ 37 للقوات المسلحة: فخر أن ليا شهيدين، المهم أن بلدنا فيها استقرار، مهاجرناش منازلنا، الأكل والشرب ده في غنى عنه أهم حاجة الآمان، أولادنا راحوا دفاعًا عن الوطن، عشان احنا والشعب المصري يعيش في أمان، فضل ربنا والقوات المسلحة.

 وقالت أم شهيد آخرى: أنا والدتك صعيدية وفخر ليا أن أولادنا من القوات المسلحة وشهداء، وضمنت الآخرة أنا وهو، وبنفتخر أن هم شهداء، شكرًا للقوات المسلحة اللي مش بتنسى اسر أولادها الشهداء

وقال الرئيس السيسي: النهاردة بفضل الله سبحانه وتعالى، التمن ده اللي دفعوا أبنائنا على مدى 8 سنيين، الحمد لله، ليكم وان شاء الله مصر بخير دايمًا، أحنا متشرفين بيكمم وبكلامكم، وتابع: مش بس الجيش اللي فاكر أولادكم لأ ده كل المصريين، مش هننسى كل شهيد وكل مصاب قدم حتة من جسمه عشان تبقى في آمان وسلام.