الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة رئيس التحرير
بدور ابراهيم
عاجل
مصر

الرئيس: نعمل في كافة المرافق بمشروع حياة كريمة ويوجه بإتاحة بيانات المشروعات

السبت 21/مايو/2022 - 11:21 ص
السيسى
السيسى

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن الافتتاحات ومتابعة المشروعات للحكومة والدولة تتابعه أولا بأول ويكون الموقف واضح للمسؤولين، لكن الحديث أمام الشاشات يكون بهدف الفهم للجميع، موضحا أنه متابع جيد للنقاشات التي تدور في البلد هذه الفترة «طريق الضبعة بيتوسع وبيترفع كفاءته علشان حجم التوسع في مشروع مستقبل مصر، وحد يقولي كان ممكن نأخره.. أوعى من الكلام ده.. أنتبه.. انتبه.. أوعى تحط رجل على رجل وتتكلم وأنت الموضوع متعرفهوش والناس بتسمعك، ولما يلاقوا الكلام مترتب بيفتكرو اللي بيتقال حقيقي ويبقى أنت ظلمت نفسك وظلمت الكلام.. أسمعوا.. إحنا بنتكلم في مشروع 2.5 فدان تقريبا وممكن يكون 25% من الأرض الزراعية الموجودة على مساحة مصر بالكامل على مدى آلاف السنين اتعملت».

الرئيس: نعمل في كافة المرافق بمشروع حياة كريمة في الريف

 

وأضاف الرئيس خلال افتتاحه مشروع مستقبل مصر، «أنا في الريف النهاردة بظبط الكهرباء والمية والطرق وبظبط عناصر أخرى في مشروع حياة كريمة، المشروع اللي داخل في ترليون جنيه بعد غلاء الأسعار، إذا كنا بننفق على 10 مليون فدان علشان جودة حياة الناس، واللي متعملش خلال السنوات الطويلة اللي فاتت داخل في 1000 مليار جنيه في حوالي 4 سنين، فتستكتر لما آجي أزرع واستصلح هنا وأعمل كل شئ من الكهرباء والطريق وشبكات الأرض وغيرها».

الرئيس يوجه بإتاحة بيانات المشروعات

 

ووجه الرئيس السيسي رئيس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي بإتاحة كافة البيانات والمعلومات والإحصاءات الخاصة بالمشروعات القومية على الموقع الإلكتروني لرئاسة الجمهورية والموقع الإلكتروني لمجلس الوزراء، حتى يتمكن الجميع من الاطلاع عليها.