الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة رئيس التحرير
بدور ابراهيم
عاجل
مصر

السيسي: لو عاوزين تواجهوا الفساد مفيش غير حل واحد

الثلاثاء 07/سبتمبر/2021 - 06:31 م
الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

"خلو بالكم.. لو في فساد عاوزين تواجهوه بجد مفيش حل غير الرقمنة وميكنة الإجراءات".. كعادته يقتحم الرئيس عبد الفتاح السيسي أدق مشكلات المصريين اليومية.. يتناول ما تجاهله غيره من الرؤساء لسنوات طويلة، ويعبر عن الأزمة في الوقت الذي يطرح فيه الحلول.

 

واليوم، وخلال زيارته ميناء الاسكندرية، حيث دشن وتفقد عدد من الوحدات المتحركة الجديدة لمشروعات الجر الكهربائى والسكك الحديدية المصطفة بالميناء، وعددا من مشروعات تطوير الميناء الجاري تنفيذها في إطار تنفيذ خطة ميناء الاسكندرية الكبير، اقتحم الرئيس في حديثه للمصريين إحدى أخطر قضايا الوطن "فساد المصالح الرسمية".

 

قال السيسي: "خلوا بالكم دولة زى مصر فيها 100 مليون، حجم العمل فى مصر لو مميكن ميكنة كاملة (تستخدم فيه الماكينات) كتير من الحاجات اللى بتعانوا منها وبتشوفوها مش هاتبقى موجودة، لو فيه فساد عاوزين تواجهوه بجد مش هيتواجه غير بكده، إن البشر ميتعاملش غير مع الماكينات سواء كان المواطن أو الموظف ومفيش اتصال مباشر مع الموضوع.. النظام ده موجود فى العالم مندخلوش عندنا ليه؟".

 

وأضاف الرئيس: "المستورد خاطب الشركة، والشركة خاطبت الجمارك، ولو تمت الموافقة نحدد الأسعار بتاعها ونسب كبيرة جدا منها حتى لن يتم الكشف عنها مع منظومة الاكس راي ، ويبقا فيه انتقاء عشوائي للبعض..رحت من 5 سنين سنغافورة لقيت الطقم اللى مشغل الميناء 8 أفراد.. بنعمل الإجراءات دى علشان نعمل حاجة فيها انضباط وشفافية كبيرة جدا.. الخطوة اللى هنخدها قدام لا فيها وقوف ولا رجوع".

 

بدأت الزيارة باستعراض الفريق مهندس كامل الوزير وزير النقل، أمام الرئيس، أعمال التطوير الجاري تنفيذها بميناء الإسكندرية على أرض الواقع، وعرض ما يتم تنفيذه  في موانئ والدخيلة والمكس والتي بالانتهاء منها في نهاية عام 2024 سيكون ميناء الإسكندرية الكبير والذي يضم موانئ  (الإسكندرية – المكس – الدخيلة) من أكبر موانئ البحر المتوسط.