الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة رئيس التحرير
بدور ابراهيم
عاجل
مصر

أبرز تصريحات الرئيس السيسي على هامش افتتاح مشروعات تنموية بالصعيد

الأربعاء 29/ديسمبر/2021 - 12:45 ص
أصول مصر

أفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي الثلاثاء 28 ديسمبر 2021 عدد من المشروعات التنموية بمحافظات الصعيد على هامش زياراته لمحافظة أسوان ومدينة أسوان الجديدة ضمن " أسبوع الصعيد "

 وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن التحدي الذي يواجه مصر الآن، هو كيفية عودة الشقق المطروحة بنظام الإيجار، متابعا "قلت هعمل 100 ألف شقة مفروشة إيجار.. والله هعملها".

الرئيس السيسي : هنعمل 100 الف شقة مفروشة للإيجار 

وأضاف هنقول ياعريس وياعروسة تعالوا ادخلوا بشنطة هدومكم وادفع الايجار.. زمان من أكتر من 50 سنة كنت بشوف لافتات اعلى العمارات مكتوب شقق للايجار وكانت العمارات مشطبة ومداخل رخام".

وأكد: "التحدى اعمل شقق للايجار ودماغ الناس فى التمليك”، مشيرا إلى أن الدولة المصرية تدخلت في مجال الإسكان من أجل وقف البناء القبيح.

السيسي: نسعى لوصول الملاءة المالية لمصر إلى تريليوني جنيه

وقال الرئيس السيسي "قلت إن حجم المسكون من الوحدات الموجودة من مشروعات سكنية ليس كثيرًاو ما زلنا نهتم فقط بالتمليك متابعا " امشوا على الدائرى شوفوا حجم المنشآت الموجودة وحجم المسكون منها.. قليل.. وده معناه خطير أن ثقافتنا إن كل من معاه قرشين باع حتة أرض أو اشتغل في حتة يبنى على قد ما يقدر هل هتجيب أم لا، هتسكن أم لا مش بنفكر في كده". وأشار: "سألت الدكتور مصطفى مدبولي معاك كام؟.. فقال 400 مليار.. فقلت لأ.. دلوقتي وصلنا ملاءة مالية 900 مليار.. متكلمنيش غير لما يكون تريليون و2 تريليون".

وخلال افتتاح أعمال التوسعات والتطوير بمصنع كيما بأسوان ، أكد الرئيس السيسي أن الإدارة الجيدة في المصانع لن تسمح بتعيين الأقارب أو استغلال الوساطة في التعيين، قائلاً: "أنا مش هعين حد في المصنع ملهوش لازمة لمجرد إنه قريبي ولا صاحبي ولا من معرفتي.. ده خطر كبير".

الرئيس السيسي الإدارة الجيدة لن تأتى الإ بمشاركة القطاع الخاص

وقال الرئيس السيسي أن الإدارة الجيدة لن تأتي إلا بمشاركة القطاع الخاص، لأنه بيدفع بفلوسه بقى فهيشتغل". واكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية ترحب بالقطاع الخاص، قائلا: "القطاع الخاص عاوز يتفضل معانا في المصانع والمشروعات الجديدة يتفضل.. وده كلام بقوله لرابع مرة.. اهلا وسهلا بالقطاع الخاص.. احنا محتاجين القطاع الخاص معانا.. وقال الرئيس: احنا أثبتنا أننا غير أكفاء في الإدارة على مدار 40 سنة اللى فاتوا.. ده عيب عيب الاستمرار على نفس المسار والاقتراض علشان التطوير.. وبعد شوية انا مش مش هكون موجود والوزير كمان مش هيكون موجود والمصانع دى تتدهور تانى لان منظومة الأداء نتائجها الحقيقية حاجة غير مطمئنة".

ووجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسالة إلى رجال الأعمال في مصر بأن هناك فرص كثيرة للاستثمار. وقال الرئيس السيسى:" الفرص موجودة ومش لاقية اللى يعملها، قائلا:" يا رجال الاعمال يا اللى معاكوا فلوس.. معانا فرص لسه مخلصناش".

 ووجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، بتخصيص عائد 200 مليون جنيه من صندوق تحيا مصر لصالح دعم الصناعات الحرفية، وقال إن الدولة معنية بالحفاظ على التراث وإحيائه.

وشهد الرئيس عبد الفتاح السيسى، احتفالية مقدمة من أهالى أسوان، في ختام "أسبوع الصعيد" بالمسرح الروماني في مدينة أسوان الجديدة.